Tresc strony... 
 
 
 STATUT 
MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO 
W SZCZAWNICY
 
 
 
Tekst jednolity
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ROZDZIAŁ I
 
POSTANOWIENIA OGÓLNE
 
§ 1
 
1.      Pełna nazwa przedszkola brzmi:
Miejskie Przedszkole Publiczne w Szczawnicy
2.    Siedzibą przedszkola jest budynek stanowiący własność Miasta i Gminy Szczawnica mieszczący się przy ulicy Jana Wiktora 7a. 
3.    Pełny adres, telefon, adresy internetowe:
4.    34-460 Szczawnica, ul. Jana Wiktora 7a
            tel. 18 262 23 27
            www.przedszkole.szczawnica.iap.pl e-mail: www.przedszkoleszczawnica@op.pl 
5.      Organem prowadzącym przedszkole jest Miasto i Gmina Szczawnica.
6.      Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Małopolski Kurator  Oświaty w Krakowie.
7.      Bezpośredni nadzór sprawuje dyrektor Miejskiego Przedszkola Publicznego w  Szczawnicy.
8.      Przedszkole jest jednostką budżetową.
9.      Przedszkole jest placówką publiczną, która:
a)      prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
b)      prowadzi oddziały ogólnodostępne, bez oddziałów integracyjnych,
c)      przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,
d)     zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach,
e)      zapewnia prawo do rocznego przygotowania przedszkolnego.
10.  Nazwa przedszkola jest używana na pieczątkach w pełnym brzmieniu:
Miejskie Przedszkole Publiczne w Szczawnicy
ul. Jana Wiktora 7a, 34-460 Szczawnica
NIP 735 284 00 10 
            REGON 121448126
    - Przedszkole działa na podstawie:
a)   Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95    poz.425 z      
      1991r.  z późniejszymi zmianami) i rozporządzeń wykonawczych do tej Ustawy   
      (Dz. U. Nr 111, poz. 1194),
b)      Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21.05.2001 Dz. U. Nr 61 poz. 624 w  sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół,
        c)   Ustawy Karta Nauczyciela z dnia 26.01.1982r. znowelizowanej 15.03.2000r. 
       (Dz.U. Nr 111, poz. 1194),
c)      Rozporządzenia MEN z dnia 13 sierpnia 1999r. w sprawie szczegółowych zasad 
       sprawowania nadzoru pedagogicznego ( Dz. U. Nr 67 poz. 759),
d)     Rozporządzenie MEN z dnia 15.02.1999r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli ( Dz. U. Nr 97, poz. 1054),
e)      Rozporządzenie MEN w sprawie podstaw  programowych w kształceniu ( Dz. U.N 61 z dnia 21.05.2001 r. poz. 625),
f)       Rozporządze MEN z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. nr 228, poz. 1487)
g)      Rozporządzenie MEN w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz.U. nr 228, poz. 1490)
h)      Rozporządzenie MEN o prowadzeniu religii z dnia 17 sierpnia 1999r. (Dz. U. Nr 67 poz. 753),
i)        Konwencja Praw Dziecka ( Dz. U. Nr 120, poz. 526 z 1991r.),
j)        Uchwały Nr  L IV/436/10 Rady Miejskiej w Szczawnicy tworzącej jednostkę budżetowa  z dnia 28 października 2010r,
k)      Uchwała NR XXII/125/2012 Rady Miejskiej w Szczawnicy z dnia 27 kwietnia 2012r. w sprawie: Ustalenia wysokości opłat za świadczenia udzielane przez przedszkole publiczne działające na terenie Miasta i Gminy Szczawnica.
 
 
ROZDZIAŁ II
 
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
 
§ 2
 
Przedszkole realizuje cele określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
 
§ 3
 
Cele ogólne przedszkola
 
1.      Wspieranie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka stosownie do jego wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych w relacjach ze środowiskiem społeczno- kulturowym i przyrodniczym.
    - Stymulowanie indywidualnego rozwoju, pobudzanie      aktywności i własnej inicjatywy dziecka celem zapewnienia wszechstronnego      rozwoju.
- Umożliwienie dziecku podtrzymania tożsamości      narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
- Wspieranie wychowawczej roli rodziny. 
- Współdziałanie z rodzicami lub opiekunami dziecka w      celu rozpoznawania możliwości rozwojowych i w razie potrzeby podejmowanie      wczesnej interwencji specjalistycznej.
- Organizowanie współpracy z poradniami      psychologiczno- pedagogicznymi, z placówkami doskonalenia nauczycieli oraz      Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej.
- Udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
- Działania zmierzające do przygotowania dziecka do      podjęcia nauki w klasie I, określane jako osiągnięcie przez dziecko      dojrzałości szkolnej.
 
 
§ 4
 
Zadania przedszkola:
 
    - Tworzenie warunków do wielo zmysłowego poznawania      otaczającego świata, wyjaśniania i przeżywania obserwowanych zjawisk,      zadawania pytań i wyrażania siebie w kontaktach ze środowiskiem.
- Stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności,      dążenia do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i      najbliższe środowisko.
- Rozwijanie samodzielności dziecka w zakresie      czynności samoobsługowych oraz umiejętności związanych z dbałością o      własne zdrowie i bezpieczeństwo.
- Wspieranie samodzielnych działań i wszechstronnej      aktywności dziecka wyrażanej poprzez różne formy ekspresji plastycznej,      muzycznej i ruchowej.
- Tworzenie warunków sprzyjających kształtowaniu      elementarnych umiejętności czytania, pisania i liczenia.
- Uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka,      pobudzanie jej ciekawości oraz wzmacnianie motywacji do poznawania swoich      mocnych i słabych stron.
- Rozwijanie wrażliwości, umacnianie wiary we własne      siły i możliwości osiągania sukcesu.
- Uczenie postępowania zgodnego z obowiązującymi      normami i zasadami kultury oraz umiejętności zespołowego rozwiązywania      zadań i współdziałania w grupie.
- wprowadzenie dziecka w świat wartości uniwersalnych      takich jak: prawda, piękno, miłość, dobro poprzez przekaz osobowy      nauczyciela, literaturę oraz tworzenie sytuacji służących przeżywaniu i      rozumieniu tych wartości.
- Tworzenie okazji do uczenia się i prezentowania      zachowań zgodnych z przyjętymi normami kulturowymi.
- Budowanie poczucia przynależności dziecka do „małej      i wielkiej Ojczyzny” (rodziny, społeczności lokalnej, regionu, kraju i      Europy) poprzez poznawanie dziedzictwa kulturowego, obyczajów i tradycji.
- W      realizacji zadań Przedszkole respektuje zasady nauk pedagogicznych,      przepisy prawa, a także zobowiązania wynikające z Powszechnej Deklaracji      Praw Człowieka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez      Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r.
 
§ 5
 
Sposób realizacji zadań
 
    - Organizowanie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka      w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku.
- Uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka,      troska o zapewnienie równych szans, wzmacnianie wiary we własne siły i      możliwości osiągania sukcesu.
- Stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności,      dążenia do osiągania celów. 
- Rozwijanie wrażliwości na piękno, dobro, krzywdę      drugiego człowieka.
- Kształtowanie umiejętności i obserwacji, ułatwianie      rozumienia zjawisk zachodzących w otoczeniu przyrodniczym, społecznym,      kulturowym i technicznym.
- Rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do      aktywności badawczej i wyrażania własnych myśli i przeżyć.
- Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie      warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej,      muzycznej i ruchowej.
- Zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju      fizycznego, kształtowania zachowań prozdrowotnych i bezpiecznego      postępowania.
- Kreowanie twórczej aktywności dziecka. 
- Szczegółowe cele i zadania przedszkola oraz sposoby      ich realizacji ustalone są w programie rozwoju placówki oraz planach pracy      poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
 
§ 6
 
Podstawowe formy działalności wychowawczo- dydaktycznej przedszkola
 
1.      Obowiązkowe zajęcia edukacyjne realizowane z całą grupą w ramach realizacji podstawy programowej.
    - Zajęcia edukacyjno- wyrównawcze i specjalistyczne      wspomagające rozwój dziecka z zaburzeniami rozwojowymi i mającymi      trudności w nauce.
- Zajęcia stymulujące organizowane w małych      zespołach.
- Okazje edukacyjne stwarzające dziecku możliwości      wyboru zadań, czasu ich realizacji, wyboru partnerów i środków      materialnych.
- Spontaniczna działalność dziecka. Proste prace      porządkowe i czynności samoobsługowe.
- Współpraca z rodzicami lub prawnymi opiekunami      dziecka.
- Współpraca z placówkami kulturalnymi i oświatowymi.
- Nieobowiązkowe zajęcia dodatkowe organizowane na      prośbę rodziców.
 
 
Kompetencje organów przedszkola
 
    - Organami      przedszkola są: 
a)      dyrektor,
b)      rada pedagogiczna,
c)      rada rodziców,
    - Zadania      dyrektora przedszkola:
a)      organizuje pracę placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz,
b)      sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami,
c)      sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
d)     realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach kompetencji stanowiących, uwzględnia opinie i wnioski rady pedagogicznej i rady rodziców,
e)      dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, 
f)       wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,
g)      może, w drodze decyzji administracyjnej, skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadkach określonych w dalszej części statutu przedszkola,
h)      jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami, decyduje w sprawach zatrudniania i zwalniania pracowników, przyznawania nagród i wymierzania kar,
i)        zastępowany jest w przypadku swojej nieobecności przez społecznego zastępcę dyrektora,
j)        współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
k)      po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej dopuszcza do użytku w przedszkolu zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego (dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią odpowiednio zestaw programów wychowania przedszkolnego),
l)        jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości odpowiednio podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
m)    w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną i rodzicami,
n)      stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówki; podjęcie działalności przez stowarzyszenie lub inną ww. organizację wymaga uzyskania zgody dyrektora przedszkola, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności, dyrektor wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez placówkę,
o)      rada pedagogiczna jest kolegialnym organem placówki w zakresie realizacji jej   statutowych działań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia,
p)      w skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce.
q)      w zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby  zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji.
    - Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor      przedszkola.
- Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego      przez siebie regulaminu.
- Zebrania plenarne rady pedagogicznej są      organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze, po      zakończeniu roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania      mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny,      z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego przedszkole albo co      najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
- Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania      rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich      jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem      rady.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej      należy:
a)      przygotowanie projektu statutu lub jego zmian,
b)      zatwierdzanie planów pracy placówki, 
c)      podejmowanie uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w placówce,
d)     ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli placówki,
e)      podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków przedszkola,
f)       ustalenie regulaminu rady pedagogicznej i jego zmian.
    - Rada      pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a)      organizację pracy przedszkola, w tym harmonogram pracy nauczycieli, projekt planu finansowego placówki, wnioski dyrektora o przyznanie nagród i wyróżnień,
b)      propozycje przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych, 
c)      w drodze uchwały programy wychowania przedszkolnego,
d)     powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola,
e)      powierzenia stanowiska społecznego zastępcy dyrektora,
f)       przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola,
g)      pracę dyrektora ubiegającego się o ocenę pracy,
h)      może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.
    - Radę      rodziców stanowi reprezentacja rodziców dzieci uczęszczających do      przedszkola.
- W skład rady rodziców wchodzą przedstawiciele      wybrani w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci. W wyborach tych      jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic. Powyższe wybory przeprowadza się      na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada rodziców uchwala regulamin swojej      działalności, w którym określa w szczególności wewnętrzną      strukturę i tryb pracy rady. Regulamin rady rodziców nie może być      sprzeczny ze statutem placówki.
- Rada rodziców może występować do dyrektora i rady      pedagogicznej, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór      pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw      przedszkola.
- W porozumieniu z radą pedagogiczną rada rodziców      opiniuje:
a)      program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania, o którym mówi art. 34 ust. 2 Ustawy o systemie oświaty,
b)      projekt planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola.
    - W celu wspierania działalności statutowej placówki      rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz      innych źródeł. Zasady wydawania funduszy rady rodziców określa regulamin      rady rodziców.
Zasady współdziałania organów przedszkola
 
    - Organy      przedszkola współdziałają ze sobą na zasadach współpartnerstwa,      przestrzegając obowiązującego prawa oświatowego i nie ingerując w swoje      kompetencje. 
- Bieżącą wymianę informacji między organami zapewnia      dyrektor przedszkola poprzez: zebrania, narady, zeszyt zarządzeń      wewnętrznych, tablice ogłoszeń dla rodziców, tablicę informacyjną dla      nauczycieli, strony internetowe, korespondencję, 
- Współdziałanie organów przedszkola ma na celu      stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowankom oraz podnoszenie      poziomu pracy placówki.
 
 
 
    - Szczegółową organizację wychowania, nauczania i      opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola      opracowany przez dyrektora przedszkola,        zatwierdzany przez organ prowadzący.
- W arkuszu organizacji przedszkola określa się w      szczególności:
a)      czas pracy poszczególnych oddziałów,
b)      liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,
c)      ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, w tym tygodniowy wymiar godzin pedagogicznych zgodny z art. 42 ust. 3 Karty nauczyciela.
    - Przedszkole funkcjonuje przez cały rok od      poniedziałku do piątku, z wyjątkiem miesiąca sierpnia.
- Dzienny czas pracy przedszkola wynosi 9,5 godziny -      od 6.30 do 16.00.
- Przedszkole udziela bezpłatnych świadczeń w      wymiarze 5 godzin dziennie, zgodnie, z Uchwałą NR XXII/125/2012 Rady      Miejskiej w Szczawnicy z dnia 27 kwietnia 2012r. w sprawie: Ustalenia      wysokości opłat za świadczenia udzielane przez przedszkole publiczne      działające na terenie Miasta i Gminy Szczawnica. 
- Nauczyciel,      któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału      szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb, możliwości i      zainteresowań dzieci.
- Rodzic/(prawny      opiekun) dziecka przebywającego w przedszkolu powyżej 5 godzin dziennie      zobowiązany jest do regulowania odpłatności za godziny wykraczające poza      czas godzin bezpłatnych: 
a)      100% - w przypadku korzystania z przedszkola przez jedno dziecko,
b)      za każde drugie i następne dziecko.
    - Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest      oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z  uwzględnieniem ich potrzeb,      zainteresowań, uzdolnień.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25      wychowanków.
- W przedszkolu może być stworzony oddział      integracyjny na wniosek dyrektora przedszkola i za zgodą organu      prowadzącego.
-  Liczba      dzieci w oddziale integracyjnym nie może przekraczać 20 dzieci, przy czym      liczba dzieci niepełnosprawnych- 5.
- Do przedszkola ogólnodostępnego bez oddziałów      integracyjnych mogą być przyjmowane dzieci z upośledzeniem lekkim i dzieci      z chorobami przewlekłymi. 
- W przypadku przyjęcia do przedszkola dzieci z      upośledzeniem lekkim i chorobami przewlekłymi liczba dzieci w oddziale nie      może być większa niż 20.
- Praca wychowawcza, dydaktyczna i opiekuńcza w      przedszkolu prowadzona jest zgodnie z dopuszczonymi przez dyrektora      przedszkola programami wychowania przedszkolnego. 
- Wybór programu wychowania i nauczania określają      odrębne przepisy.
- Godzina zajęć (dydaktycznych, wychowawczych i      opiekuńczych) w przedszkolu trwa 60 minut.
- Zajęcia dodatkowe w szczególności zajęcia      umuzykalniające, nauki języka obcego, nauki religii i zajęcia      rewalidacyjne są dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci i wynoszą:
a)      z dziećmi w wieku 3–4 lat – około 15 minut,
b)      z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut.
    - Zajęcia dodatkowe organizowane na wniosek rodziców      i inne prowadzone są poza godzinami bezpłatnych świadczeń przedszkola.
- Zajęcia dodatkowe dokumentuje się w osobnym dzienniku      zajęć z wykluczeniem religii, które wpisywane są do dziennika zajęć      grupowych.  
- Sposób dokumentowania zajęć dodatkowych      prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
- Bezpłatne świadczenia organizowane są przez 5 dni w      tygodniu od 8.00 do 13.00, podczas których realizowana jest Podstawa      Programowa wychowania przedszkolnego.
- Na realizację podstawy programowej przeznacza się      nie mniej niż pięć godzin dziennie, przy czym:
a)      co najmniej 1/5 czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela),
b)      co najmniej 1/5 czasu (w przypadku młodszych dzieci – 1/4 czasu) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.),
c)      najwyżej 1/5 czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego,
d)     pozostały czas – 2/5 czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).
    - Zajęcia religii odbywają się zgodnie z Podstawą      Programową Wychowania Przedszkolnego z dnia 23 grudnia 2008r.
- Termin i sposób wnoszenia opłat za godziny świadczeń      płatnych  regulowane są na podstawie      umów cywilno-prawnych zawartych między rodzicami i dyrektorem przedszkola.
- Stołówka przedszkolna prowadzona jest przez podmiot      gospodarczy.
- Rodzice zawierają umowy cywilno- prawne z      dzierżawcą stołówki regulujące zasady żywienia i odpłatności.
- Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci w wieku od 3      do 6 lat.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor      przedszkola, dysponując wolnymi miejscami, może przyjąć do przedszkola      dziecko, które ukończyło 2,5 roku. 
- W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o      potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być      objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku      szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat. Obowiązek      szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego, w którym      dziecko kończy 10 lat. 
- Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego      podejmuje dyrektor szkoły podstawowej, w obwodzie której mieszka dziecko,      po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Dziecko w wieku 5 i 6 lat ma obowiązek odbyć roczne      przygotowanie przedszkolne. 
- Obowiązek ten może być spełniany również przez      uczęszczanie odpowiednio do przedszkola w innym kraju, co należy      udokumentować. 
- Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi      przygotowania przedszkolnego są zobowiązani: dopełnić czynności      związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola lub oddziału      przedszkolnego w szkole podstawowej, zapewnić regularne uczęszczanie      dziecka na zajęcia, informować dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie      której dziecko mieszka, w terminie do 30 września każdego roku.
- Przez niespełnienie obowiązku rocznego      przygotowania przedszkolnego należy rozumieć nieusprawiedliwioną      nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% obowiązkowych      zajęć edukacyjnych w przedszkolu.
- Niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania      przedszkolnego podlega egzekucji w trybie odrębnych przepisów.
- Dziecko w wieku 5 lat ma prawo do odbycia rocznego      przygotowania przedszkolnego w przedszkolu.
- Podstawą zgłoszenia do przedszkola jest złożenie      wypełnionej Karty Zgłoszenia Dziecka do Przedszkola.
- W sytuacji zgłoszenia większej niż limit      posiadanych miejsc dyrektor powołuje komisję rekrutacyjną.
 
 
 
§ 11
 
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz poza nim
 
    - Przedszkole      zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i stała opiekę pedagogiczną:
a)      w czasie zajęć w przedszkolu i poza przedszkolem dzieci pozostają pod opieką nauczyciela, który odpowiada za ich bezpieczeństwo,
b)     każda grupa wiekowa powierzona jest opiece: 
-          jednego nauczyciela w przypadku 5-godzinnego czasu pracy oddziału,
-          dwóch nauczycieli w przypadku powyżej 5-godzinnego czasu pracy,
-          w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych koniecznością opuszczenia sali zajęć przez nauczyciela, dopuszcza się możliwość sprawowania krótkotrwałej opieki nad dziećmi przez pracowników obsługi,
-          dopuszcza się zasadę łączenia dzieci z różnych grup w godzinach rannych i popołudniowych oraz w sytuacjach gdy w danym dniu w przedszkolu przebywa  mała ilość dzieci.
c)      nauczyciela w jego pracy opiekuńczo- wychowawczej i związanej z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa wspomaga pomoc nauczyciela lub woźna oddziałowa,
d)     dzieci 3-letnie mają zapewnioną pomoc wychowawczą,
e)      podczas pobytu dzieci w ogrodzie, zabawy i zajęcia dzieci z poszczególnych grup odbywają się na wyznaczonych terenach z bezpiecznym sprzętem dostosowanym do potrzeb i ich możliwości,
f)       podczas spacerów i zajęć poza terenem przedszkola nauczyciela wspomaga pomoc nauczyciela i woźna oddziałowa,
g)      opiekunami podczas spacerów i wycieczek mogą być: nauczyciel przedszkola, rodzic lub opiekun dziecka, wolontariusz oraz inny pracownik przedszkola,
h)      w trakcie wycieczek i zajęć poza terenem przedszkola zapewnia się opiekę, co najmniej 1 osoby dorosłej na 10 wychowanków, podczas spaceru 1 osoby dorosłej na 15 wychowanków,
i)        organizację wycieczek określają odrębne przepisy,
j)        organizację i program wycieczek dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności,
k)      udział dziecka w wycieczkach poza teren miasta, a także w wyjazdach wymaga pisemnej zgody rodziców.
2.      Wszyscy pracownicy przedszkola przestrzegają zasad bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi przepisami, z którymi zostali zapoznani.
3.      W przedszkolu został powołany koordynator do spraw bezpieczeństwa.
4.      W przedszkolu realizowany jest program profilaktyczny w zakresie bezpieczeństwa dla dzieci 6 letnich.
5.      W przedszkolu nie stosuje się wobec dzieci żadnej przemocy fizycznej ani psychicznej.
6.      Nauczyciel ma obowiązek codziennie sprawdzać listę obecności dzieci i potwierdzić odbyte zajęcia podpisem w dzienniku lekcyjnym.
7.      Do zadań pracowników nie będących nauczycielami w zakresie zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa należy:
a)      pomoc nauczycielom w wykonaniu zadań zapewniających bezpieczeństwo wychowankom,
b)      udzielanie pomocy dzieciom na prośbę nauczyciela w sytuacjach szczególnie uzasadnionych,
c)      informowanie o stwierdzonych zagrożeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu dzieci,
8.      W przedszkolu obowiązuje całkowity zakaz palenia tytoniu. 
 
§ 12
 
d)   rodzice/opiekunowie, którzy zdecydują, że ich dziecko będzie samodzielnie 
      wchodziło do sali, biorą na siebie pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo  
      swojego dziecka w czasie przechodzenia z szatni do sali,
e)   nauczycielka przedszkola nie ponosi odpowiedzialności za życie, zdrowie 
      i bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców/opiekunów, przed 
      wejściem do budynku, w szatni,
f)       rodzice/opiekunowie prawni mają obowiązek przyprowadzać do przedszkola  
      dziecko zdrowe. Wszelkie dolegliwości dziecka są zobowiązani zgłaszać 
      nauczycielowi i udzielać wyczerpujących informacji na ten temat,
g)      nauczyciel ma prawo odmówić przyjęcia dziecka, jeśli jego stan sugeruje, że  
      nie jest ono zdrowe,
h)      nauczyciel ma prawo dokonać pomiaru temperatury dziecka, jeśli z jego  
      obserwacji wynika, że może ono być chore. Jeśli temperatura dziecka 
      wskazuje na stan podgorączkowy lub chorobowy, nauczyciel odmawia   
      przyjęcia dziecka do grupy.
2.      Odbieranie dzieci: 
a)      odbiór dzieci z przedszkola jest możliwy wyłącznie przez rodziców bądź inne osoby dorosłe przez nich upoważnione,
b)      wydanie dziecka innym osobom niż rodzice/opiekunowie prawni może nastąpić tylko w przypadku pisemnego upoważnienia do odbioru dziecka, podpisanego przez rodziców/opiekunów prawnych (załącznik do Umowy zawartej z rodzicami o świadczenie usług),
c)      w oddziałach porannego zbierania się i popołudniowego rozchodzenia się dzieci muszą znajdować się listy zbiorcze osób upoważnionych do odbioru dzieci z każdej grupy wiekowej,
d)     nauczyciel w razie najmniejszych wątpliwości ma obowiązek sprawdzić zgodność danych osoby odbierającej dziecko z przedszkola z dokumentem tożsamości,
e)      jeśli okaże się, że dane nie są zgodne, nauczyciel powiadamia rodziców/opiekunów prawnych i dyrektora placówki oraz nie wydaje dziecka do wyjaśnienia sprawy,
f)       gdy dziecko jest odbierane z ogrodu przedszkolnego, wymaga się od rodziców/opiekunów prawnych, aby podeszli razem z nim do nauczyciela i zgłosili odebranie dziecka,
g)      dopuszcza się możliwość wydania dziecka innej osobie niż wymienione w karcie zgłoszenia, jednak wyłącznie po uprzednim przekazaniu takiej informacji przez rodziców/opiekunów prawnych bezpośrednio nauczycielowi w formie ustnej lub pisemnej,
h)      przedszkole nie wydaje dziecka osobom niepełnoletnim, poza upoważnionym przez rodziców rodzeństwem, zgodnie z art. 43 Ustawy Prawo o ruchu drogowym – zezwala on dzieciom do lat siedmiu korzystać z drogi pod opieką osoby, która ma co najmniej dziesięć lat,
i)        odbieranie dzieci przez osoby niepełnoletnie może odbywać się w szczególnie uzasadnionych przypadkach na wyraźne, pisemne oświadczenie woli rodziców lub opiekunów prawnych,
j)        rodzice ponoszą pełną odpowiedzialność prawną za osobę niepełnoletnią odbierającą dziecko, jak i za odebrane przez nią dziecko,
k)      rodzice ponoszą odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę,
l)        życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z nich musi być poświadczone orzeczeniem sądowym,
m)    obowiązkiem nauczycieli lub osoby pełniącej dyżur w szatni jest upewnienie się, czy dziecko jest odbierane przez osobę wskazaną w upoważnieniu,
n)      osoby wymienione w upoważnieniu są zobowiązane do osobistego odebrania dziecka od nauczyciela opiekującego się daną grupą lub nauczyciela sprawującego w zastępstwie opiekę nad dziećmi,
o)      w przypadku odbierania dziecka z ogrodu przedszkolnego osoby odbierające dziecko są zobowiązane do osobistego poinformowania nauczycielki o zamiarze odebrania dziecka,
p)      rodzice/opiekunowie po odebraniu dziecka są zobowiązani opuścić plac zabaw,
q)      w przypadku pojawienia się rodzica/opiekuna na placu przedszkolnym nauczyciel nie odpowiada już za bezpieczeństwo dziecka,
r)        rodzice/opiekunowie są zobowiązani przekazać aktualne numery telefonów nauczycielowi grup,
s)       za właściwe przestrzeganie zasad przyprowadzania i odbierania dzieci są odpowiedzialni rodzice oraz nauczyciel,
t)       nauczyciele sprawują opiekę nad dzieckiem od chwili przejęcia go od osoby przyprowadzającej aż do momentu przekazania dziecka rodzicom lub upoważnionej osobie,
u)      na pierwszym zebraniu organizacyjnym rodzice są informowani o zasadach przyprowadzania i odbierania dzieci,
v)      dziecko należy przyprowadzić do przedszkola do godziny 8.00 lub w 
      dowolnym czasie, po uprzednim poinformowaniu przedszkola o późniejszym  
      przybyciu dziecka.
3.      Postępowanie w sytuacji nieodebrania dziecka z przedszkola lub zgłoszenia się po dziecko osoby nie mogącej sprawować opieki:
a)      dzieci powinny być odbierane z przedszkola najpóźniej do godziny 16.00,
b)      w przypadku braku możliwości odebrania dziecka z przedszkola (w godzinach pracy przedszkola – sytuacje losowe) rodzice lub opiekunowie są zobowiązani do telefonicznego poinformowania o zaistniałej sytuacji oraz do uzgodnienia innego sposobu odebrania dziecka,
c)      gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel jest zobowiązany telefonicznie powiadomić rodziców lub osoby upoważnione do odbioru o zaistniałej sytuacji,
d)    jeśli pod wskazanymi przez rodziców numerami telefonów (praca, dom, tel. komórkowy) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców lub osób upoważnionych do odbioru dziecka, nauczyciel oczekuje z dzieckiem w placówce przez jedną godzinę. Rodzic/opiekun w tym czasie ponosi dodatkowe koszty w wysokości 20zł za każde 30 min. Po upływie tego czasu nauczycielka powiadamia dyrektora, który podejmuje decyzję o:
-          powiadomieniu policji w celu podjęcia dalszych działań przewidzianych prawem, łącznie z umieszczeniem dziecka w pogotowiu opiekuńczym,
-          odprowadzeniu dziecka do domu, jeśli rodzice/opiekunowie prawni lub inne osoby upoważnione do odbioru dziecka są w domu i z obserwacji wynika, że mogą sprawować opiekę nad dzieckiem (np. nie są pod wpływem alkoholu, środków odurzających itp.),
-          z przebiegu zaistniałej sytuacji należy sporządzić protokół zdarzenia,  podpisany przez świadków.
4.      Postępowanie w przypadku, gdy wychowawca podejrzewa, że dziecko z przedszkola 
      odbiera rodzic (opiekun prawny) będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków:
a)      nauczycielka stanowczo odmawia wydania dziecka z przedszkola, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko wskazuje na spożycie alkoholu lub gdy osoba ta zachowuje się agresywnie i nie jest w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa. Nauczyciel wzywa wówczas drugiego rodzica lub inną upoważnioną do odbioru dziecka osobę,
b)      nauczycielka powiadamia dyrektora, który wydaje jej dyspozycje, mające na celu odizolowanie dziecka od rodzica/opiekuna znajdującego się pod wpływem alkoholu,
c)      jeśli rodzice/opiekunowie odmówią odebrania dziecka z przedszkola lub gdy nieobecność rodziców się przedłuża (tj. po godzinach otwarcia przedszkola), dyrektor placówki może po konsultacji z najbliższą jednostką policji podjąć decyzję o dalszych krokach,
d)     po rozeznaniu przez policję sytuacji domowej dziecka (sprawdzeniu, czy rodzice przebywają w domu) dyrektor może:
-          podjąć decyzję, że wychowawca ma odprowadzić dziecko do domu (jeżeli są rodzice, to dziecko pozostaje pod opieką rodziców),
-       gdy nie ma rodziców w domu, wspólnie z policją podjąć decyzję o 
             dalszym postępowaniu w danej sytuacji (np. zabraniu dziecka do 
              pogotowia opiekuńczego, czyli do tzw. placówki interwencyjnej).
e)      nauczyciel sporządza notatkę służbową z zaistniałego zdarzenia po zakończeniu działań,
f)       jeżeli powtarzają się przypadki, w których rodzic/opiekun prawny odbierający dziecko z przedszkola znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków, to wychowawca może rozpoznać sytuację domową i rodzinną dziecka i jeśli zachodzi taka konieczność, powiadomić o tym policję, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w wydział rodzinny Sądu Rejonowego w celu dalszego zbadania sytuacji domowej i rodzinnej dziecka,
g)      po zdarzeniu dyrektor przedszkola przeprowadza rozmowę z rodzicami w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji oraz zobowiązuje ich do przestrzegania zasad określonych w niniejszych procedurach.
5.      Postępowanie w przypadku odbierania dziecka z przedszkola przez rodziców rozwiedzionych lub żyjących w separacji:
a)      nauczyciel wydaje dziecko każdemu z rodziców, jeśli zachowali prawa rodzicielskie, o ile postanowienie sądu nie stanowi inaczej,
b)      jeśli do przedszkola zostanie dostarczone postanowienie sądu o sposobie sprawowania przez rodziców opieki nad dzieckiem, nauczyciel postępuje zgodnie z tym postanowieniem,
c)      o każdej próbie odebrania dziecka przez rodzica/opiekuna nieuprawnionego do odbioru nauczyciel powiadamia dyrektora przedszkola i rodzica/opiekuna sprawującego opiekę nad dzieckiem,
d)     o sytuacji kryzysowej, np. kłótnie rodziców, wyrywanie sobie dziecka itp., nauczyciel lub dyrektor powiadamia policję.
 
Udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno- pedagogicznej
1.      Przedszkole organizuje i udziela dzieciom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy   psychologiczno- pedagogicznej polegającej na:
 
§ 14
 
Organizacja działalności innowacyjnej i eksperymentalnej
 
    - Na terenie przedszkola istnieje możliwość      organizacji eksperymentu i innowacji pedagogicznej. Mogą one dotyczyć      wszystkich lub też wybranych zajęć edukacyjnych i obejmować wszystkie      grupy wiekowe lub wybrane.
- Nauczyciele dobrowolnie podejmują się organizacji      innowacji lub eksperymentu. 
- Uchwałę w sprawie innowacji i eksperymentu      podejmuje Rada pedagogiczna, przy zachowaniu obowiązujących procedur.
 
 
 
 
ROZDZIAŁ V
 
PRACOWNICY PRZEDSZKOLA
 
    - Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli      oraz innych pracowników określają odrębne przepisy.
- Szczegółowy zakres obowiązków pracowników      administracji i obsługi ustala dyrektor przedszkola na dany rok szkolny.
- W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola      zastępuje go inny nauczyciel. Nauczyciela tego na dany rok szkolny      wskazuje dyrektor przedszkola, po wcześniejszym zatwierdzeniu uchwałą jego      kandydatury przez radę pedagogiczną.
- Nauczyciele planują i prowadzą pracę      wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczą zgodnie z obowiązującą podstawą      programową i dopuszczonymi przez dyrektora programami, odpowiadają za      jakość i wyniki tej pracy.
- Nauczyciele      odpowiadają przede wszystkim za zdrowie i bezpieczeństwo      powierzonych mu dzieci. Troska o pełne bezpieczeństwo dzieci jest      priorytetem wszelkich jego działań, a w szczególności:
a)      organizuje zajęcia, zabawy zgodnie z zasadami BHP oraz potrzebami psychofizycznymi dziecka (zmienność ruchu, wytrzymałość fizyczna),
b)      ustala wspólnie z dziećmi zasady i normy obowiązujące w oddziale, umowy i zasady bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach (w sali, w łazience, w trakcie zabaw ruchowych w sali i w ogrodzie, na spacerach, wycieczkach, w trakcie posiłków), a szczególnie nie oddalania się od oddziału, nie wychodzenia z sali bez pozwolenia i wiedzy nauczyciela,
c)      wdraża dzieci do zgodnej zabawy, do przestrzegania zasad zgodnego współżycia z rówieśnikami,
d)      uczy przewidywania konsekwencji, wyrabia u dzieci samodyscyplinę, 
e)      dba o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci ze szczególnym uwzględnieniem godzin w momencie rozchodzenia się dzieci, funkcjonowania oddziałów łączonych, zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem,
f)       w razie konieczności krótkotrwałego opuszczenia sali przez nauczyciela dzieci powierzone są opiece woźnej oddziałowej lub innemu pracownikowi obsługi, 
g)      współdziała z całym personelem przedszkola w celu zapewnienia dzieciom bezpiecznego pobytu w przedszkolu,
h)      informuje rodziców o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu i w grupie według przyjętych kontraktów.
    - Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną      zgodnie z obowiązującymi przepisami i szczegółowymi wewnętrznymi      ustaleniami.
- Do zakresu zadań nauczyciela należy:
a)      prowadzenie i dokumentowanie obserwacji pedagogicznych, mających na celu poznanie i zapewnienie potrzeb rozwojowych dzieci, wykorzystując uzyskane informacje o dziecku w planowaniu i realizowaniu pracy indywidualnej. Obserwacje przeprowadza się dwa razy w roku, dokumentując je w arkuszach obserwacji,
b)   prowadzenie diagnozy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (z  początkiem roku szkolnego,
c)    przeprowadzenie kolejnej obserwacji (w kwietniu), której wynik będzie pomocny rodzicom w podjęciu decyzji dotyczącej rozpoczęcia przez dziecko nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej. Wynik obserwacji zamieszcza się w arkuszu o gotowości szkolnej,
d)   opracowanie w razie potrzeby w oparciu o zgromadzone wyniki diagnozy przedszkolnej i realizowanie indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka,
e)    przekazywanie rodzicom dziecka wyników obserwacji i diagnozy w celu poznania przez rodziców stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej,
f)    wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
g)     stosowanie twórczych i nowatorskich metod nauczania i wychowania,
h)    planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
i)     dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,
j)      przygotowanie do 30 kwietnia danego roku szkolnego informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole dla dzieci 5-letnich, a do końca roku szkolnego również dla dzieci 6-letnich.
    - W pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciel      współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznej,      logopedą.
10.   Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, doradcy metodycznego i rady pedagogicznej.
11.  Nauczyciel współpracuje z rodzicami /prawnymi opiekunami/ dziecka w sprawach wychowania, nauczania i opieki  w ramach następujących form współpracy:
a)       Organizuje uczestnictwo rodziców w zajęciach, wycieczkach, uroczystościach,
b)      prezentje „gazetki” dla rodziców o tematyce pedagogicznej,
c)      informuje rodziców na bieżąco o życiu oddziału i przedszkola,
d)      systematycznie eksponuje prace dzieci,
e)      przekazuje rodzicom informacje o zadaniach wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i w danym miesiącu,
f)       przekazuje informacje dotyczące dziecka, jego zachowania i rozwoju poprzez:
-          organizowanie zebrań ogólnych i grupowych w zależności od potrzeb oraz zajęć otwartych co najmniej dwa razy w roku,
-          organizowanie indywidualnych spotkań z rodzicami w celu wymiany bieżących informacji o dziecku oraz dyskusji na tematy wychowawcze, z uwzględnieniem bezpieczeństwa dzieci,
-          przeprowadzanie wywiadów, rozmów itp. w celu gromadzenia potrzebnych informacji o rodzinie,
    - Nauczyciel współdziała z rodzicami w ramach różnych      form wynikających  z  nadzoru      pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora.
- Nauczyciel tworzy warunki wspomagające rozwój      dzieci, ich zdolności i zainteresowania, dąży do pobudzenia procesów      rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystywanie ich      własnej inicjatywy.
- Nauczyciel wspiera rozwój aktywności poznawczej      dziecka, nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej      rzeczywistości społeczno-kulturalnej i przyrodniczej, wzbogaconej o      zasób jego własnych doświadczeń.
- Do zadań nauczyciela należy wykonywanie innych      poleceń dyrektora wynikających       z organizacji pracy na placówce.
- Do zadań nauczycieli,      należy prowadzenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla wychowanków.      Nauczyciele po podsumowaniu diagnoz i obserwacji ustalają sposób      wspierania dziecka i tworzą zespoły składające się z wychowawców i specjalistów.
-  Do zadań zespołu należy:
a)      ustalenie zakresu, w którym dziecko wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia,
b)      określanie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, a w przypadku dziecka posiadającego opinię lub orzeczenia, uwzględniając zawarte w nich zalecenia,
c)      założenie i prowadzenie karty indywidualnych potrzeb dziecka,
d)      opracowanie planu działań wspierających dla dziecka,
e)      dokonywanie okresowej oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dziecku,
f)       przedstawienie wniosków i zaleceń do dalszej pracy z dzieckiem,
g)      podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,
h)      wspieranie rodziców w innych działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci.
OBSŁUGA
    - W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy obsługi w      tym:
a)      woźne oddziałowe
b)      pomoc do dzieci
c)      pracownik gospodarczy
    - Podstawowym zadaniem pracowników obsługi jest      zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej,      utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości i przestrzeganie      kodeksu etyki.
-  Zatrudniony personel obsługowy jest      współodpowiedzialny za efekty pracy opiekuńczo- wychowawczej poprzez:
a)      pomoc dzieciom w czynnościach samoobsługowych w szatni i toalecie,
b)      opiekę w czasie spacerów i wycieczek,
c)      udział w przygotowaniu pomocy do zajęć,
d)      pomoc w codziennych sytuacjach okolicznościowych tego wymagających. 
    - Personel obsługowy wspomaga nauczycieli i      współdziała z nimi w celu zapewnienia dzieciom bezpiecznych warunków      pobytu w przedszkolu, m.in.:
a)      nadzoruje, kontroluje i zgłasza wszelkie nieprawidłowości urządzeń i wyposażenia przedszkola,
b)      wspomaga nauczyciela (zgodnie z przydziałem czynności na dany rok szkolny) w opiece nad dziećmi w sali, łazience, ogrodzie, na spacerze, wycieczce i w innych sytuacjach,
c)      nadzoruje i kontroluje w szatni schodzenie się dzieci do przedszkola i rozchodzenie do domu, wydaje dzieci tylko osobom upoważnionym do odbioru dziecka z przedszkola.
    - Personel obsługowy wykonuje inne polecenia      dyrektora wynikające z funkcjonowania placówki.
 
 
ROZDZIAŁ VI
 
PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW I WYCHOWANKÓW
 
 
    - Dzieci w przedszkolu mają wszystkie prawa      wynikające z Konwencji Praw Dziecka, w szczególności do właściwie      zorganizowanego procesu opiekuńczo- wychowawczego
a)      przebywanie w przedszkolu urządzonym zgodnie z zasadami higieny, potrzebami dziecka i możliwościami placówki,
b)      organizację dnia zabezpieczającą higieniczny tryb życia, zdrowe żywienie,
c)      właściwie zorganizowany wypoczynek, bezpieczne zażywanie ruchu,
d)     uczestniczenie w proponowanych sytuacjach edukacyjnych w ciągu całego dnia zgodnie z możliwościami percepcyjnymi dziecka,
e)      zaspokajanie potrzeb emocjonalnych i ruchowych,
f)       zaspokajanie potrzeb własnych,
g)      doskonalenie i rozwijanie zdolności i zainteresowań,
h)      przeprowadzanie prostych doświadczeń lub ich obserwowanie,
i)        współdecydowanie o wyborze zabaw i rodzaju zajęć w danym dniu,
j)        zabawę oraz wybór towarzysza zabawy,
k)      ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej,
l)        wyrażanie własnych sądów i opinii,
m)    poszanowanie godności osobistej,
n)      tolerancję,
o)      akceptację,
p)      zrozumienie indywidualnych potrzeb,
q)      poszanowanie własności,
r)       indywidualne tempo rozwoju.
    - Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:
a)      przestrzegać ustalonych w grupie zasad i reguł,
b)      przestrzegać ustalonych zasad dotyczących bezpieczeństwa,
c)      wykonywać prace porządkowe na miarę swoich możliwości,
d)     przestrzegać podstawowych zasad higieny osobistej,
e)      godnie reprezentować przedszkole w kontaktach ze środowiskiem.
Prawa i obowiązki rodziców
 
    - Do podstawowych obowiązków rodziców/prawnych opiekunów      dziecka należy:
a)      respektowanie niniejszego statutu,
b)      respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców,
c)      terminowe wnoszenie opłat wynikających z  pobytu dziecka w przedszkolu,
d)     niezwłoczne zawiadamianie dyrektora przedszkola o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
e)      zapewnienie regularnego uczęszczania do przedszkola dzieci 5-6 letnich podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego,
f)       zaopatrzenie dzieci w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
g)      wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka,
h)      współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo- dydaktycznych rodziny i przedszkola,
i)        przygotować dziecko do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych,
j)        odbierać dziecko w godzinach funkcjonowania przedszkola,
k)      informować nauczyciela z wyprzedzeniem o ewentualnym późniejszym przyprowadzeniu dziecka do przedszkola,
l)        zapewnić dziecku bezpieczny powrót do domu,
m)    zgłaszać nauczycielowi niedyspozycję (fizyczne i psychiczne dziecka) i wszelkie niepokojące objawy w jego zachowaniu mający wpływ na funkcjonowanie w grupie,
n)      inne obowiązki wynikające z uregulowań wewnętrznych przedszkola,
o)      uczestniczyć w zebraniach organizowanych przez przedszkole,
p)      bezzwłocznie zgłaszać nauczycielom grup o zmianach dotyczących adresu zamieszkania i telefonu kontaktowego,
q)      śledzić na bieżąco informacje umieszczane na tablicy ogłoszeń,
r)       dostarczać do przedszkola informacje potwierdzoną przez lekarza o stanie zdrowia dziecka po przebytej chorobie zakaźnej pozwalającej na pobyt dziecka w przedszkola. 
2.      Rodzice zobowiązani są do współdziałania z nauczycielem w celu skutecznego  oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
3.      Rodzice mają prawo do:
a)      zapoznania się z podstawą programową i realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno-wychowawczej,
b)      uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat aktualnego stanu rozwoju i postępów edukacyjnych dziecka,
c)      uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka,
d)     uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych, 
e)      wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi opinii o pracy przedszkola,
f)       zgłaszania i realizacji własnych pomysłów związanych z zagospodarowaniem, aranżację wnętrz i otoczenia przedszkola,
g)      wyrażania opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji zabaw i zajęć oraz poziomu prowadzonych zajęć nadobowiązkowych,
h)      udział w zajęciach otwartych organizowanych w przedszkolu,
i)        wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i organowi nadzorującemu pracę pedagogiczną.
 
Formy współdziałania z rodzicami
 
a)      dyrektora jako przewodniczącego,
b)      przedstawiciela rady pedagogicznej,
c)      przedstawiciela rady rodziców,
d)     przedstawiciela organu prowadzącego.
    - W pierwszej kolejności do przedszkola przyjmowane      są:
a)      Dzieci z obwodu Miasta i Gminy,
b)      Dzieci objęte obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego,
c)      Dzieci uczęszczające do przedszkola z poprzedniego roku szkolnego,
d)     Dzieci matek lub ojców samotnie wychowujących dziecko,
e)      Dzieci z rodzin zastępczych,
f)       Dzieci inwalidów I grupy,
g)      Obojga rodziców pracujących.
7.      W miarę wolnych miejsc do przedszkola mogą być przyjmowane dzieci  sukcesywnie w ciągu całego roku i te które ukończyły 2,5 lata.
8.      Rodzice dzieci przyjmowanych spoza obwodu zobowiązani są do pokrywania pełnego kosztu pobytu dziecka w przedszkolu.
 
§ 20
Warunki skreślenia z listy wychowanków
 
    - Dyrektor przedszkola na wniosek rady      pedagogicznej (po uprzednim powiadomieniu rodziców), może skreślić dziecko      z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:      
a)      Rodzic nie wywiązuje się z umowy zawartej pomiędzy nim a dyrektorem przedszkola i zalega z uiszczeniem za okres jednego miesiąca,
b)      Rodzic (opiekun prawny) dziecka, który zawarł umowę z przedszkolem nie przyprowadza dziecka do przedszkola bez podania przyczyn nieobecności ciągłej powyżej 30 dni lub nie zgłasza się do przedszkola do dnia 15 września bez podania przyczyn,
c)      Nie przestrzega ramowego rozkładu dnia dotyczącego godzin przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola,
d)     W sytuacjach, gdy dziecko nie adaptuje się w przedszkolu, lub stwarza zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa innych dzieci.
    - Decyzję o skreśleniu dziecka z listy      rodzice ( opiekunowie) otrzymają na piśmie z uzasadnieniem w terminie 7      dni od jego podjęcia. 
 
ROZDZIAŁ VIII
 
ZASADY GOSPODARKI FINANSOWEJ
 
§ 21
 
Gospodarka finansowa
 
1.      Dyrektor  ponosi odpowiedzialność za całość gospodarki finansowej jednostki.
2.      Dyrektor prowadzi gospodarkę finansową Przedszkola zgodnie z udzielonym pełnomocnictwem przez Burmistrza Miasta i Gminy Szczawnica  na mocy art. 47 ustawy z 8.3.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591, ze zm.).
3.      Obsługę finansowo-księgową Przedszkola prowadzi Zespół Ekonomiczno Administracyjny Szkół w Szczawnicy.
4.      Za powierzony majątek Przedszkola odpowiadają pracownicy i nauczyciele, którzy przyjęli odpowiedzialność materialną za określone w oświadczeniu składniki majątku Przedszkola.
5.      Przedszkole dokonuje gromadzenia i wydatkowania środków publicznych na podstawie planu finansowego jednostki budżetowej.
6.      Plan finansowy jednostki budżetowej jest zatwierdzany przez Dyrektora i opiniowany przez Radę Pedagogiczną.
7.      Każda zmiana planu finansowego wymaga opinii Rady Pedagogicznej i zatwierdzenia przez Dyrektora w drodze zarządzenia.
8.      Dyrektor w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania gospodarki finansowej Przedszkola opracowuje dokumentację zasad (polityki) rachunkowości oraz procedury kontroli zarządczej.
9.      Wydatków związanych z dożywianiem dzieci z rodzin o niskich dochodach dokonuje się na podstawie decyzji administracyjnej, z wyjątkiem sytuacji określonych w ustawie o systemie oświaty.
10.  Gospodarka finansowa jednostki opiera się na zasadach wyrażonych w aktualnie obowiązujących  aktach prawa regulujących zasady gospodarki finansowej jednostek budżetowych
11.  Przy realizacji projektów lub grupy projektów współfinansowanych ze źródeł zagranicznych, gospodarkę finansową w tym zakresie dostosowuje się do wymogów określonych w zawieranej umowie o dofinansowanie oraz prowadzi się ewidencję umożliwiającą ustalenie wysokości ponoszonych wydatków strukturalnych. 
 
§ 22
 
Dokumentacja przedszkola
 
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
 
 
 
ROZDZIAŁ IX
 
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
 
 
§ 23
 
    - Statut obowiązuje w równym stopniu      wszystkich członków społeczności przedszkolnej- nauczycieli, pracowników      administracyjno- obsługowych, rodziców, dzieci.
- Uchwalenie Statutu dokonuje uchwałą Rada      Pedagogiczna. W tym samym trybie dokonuje się zmian w Statucie. 
- Dyrektor przedszkola każdorazowo po      wprowadzeniu uchwały zmieniającej statut jest zobowiązany do opracowania      tekstu jednolitego.
- Statut wchodzi w życie z dniem      uchwalenia.
- Z chwilą wejścia w życie niniejszego      Statutu traci moc dotychczasowy Statut wraz ze zmianami.
- Statut jest dostępny w kancelarii      dyrektora przedszkola, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie      internetowej przedszkola. 
 
 
 
Rada Pedagogiczna Miejskiego Przedszkola Publicznego w Szczawnicy, uchwałą nr 5/2012 z dnia 01.06.2012r. wprowadziła nowelizację statutu publicznego przedszkola i zatwierdziła jego tekst jednolity. 
Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc obowiązujący dotychczasowy statut z dnia 28.10.2010r.
Statut wchodzi w życie z dniem 01.09.2012r.